Profil: Mette Lykke
Ordet ’superwoman’ klæber til den danske iværksætter og erhvervskvinde Mette Lykke, der kvittede et godt job hos konsulentvirksomheden McKinsey, for i stedet at satse alt på løbeapp’en Endomondo. I 2015 blev den populære app solgt til amerikanske Under Armour, men Mette Lykke var langt fra færdig med iværksætteriet. I dag har hun masser af succes med den digitale tjeneste Too Good To Go, der har til formål at bekæmpe madspild. Besøg Mette Lykkes profil på LinkedIn her.
Iværksætterblod i årerne
Mette Lykke blev født i 1981, og voksede op i den vestjyske by Ringkøbing. Det vil ikke være en overdrivelse at påstå, at Mette Lykke var født med iværksætter-blod i årerne. Allerede i 1947 startede hendes farfar nemlig kæden 10-4, der består af byggemarkeder og tømmerhandler. 10-4 blev Senere overtaget af Mette Lykkes far, og har således altid været bevidst om, hvad det vil sige at være selvstændig erhvervsdrivende. I dag drives byggemarkeder og tømmerhandler af faderen og Mette Lykkes tvillingebror.
”Jeg har altid haft en lyst til at være selvstændig. Det har været en livsform i min familie, og det er også blevet min” – Mette Lykke til Alt for damerne i 2014.
Efter gymnasiet studerede Mette Lykke statskundskab ved Aarhus Universitet, og gik egentlig med tankerne om at blive journalist. Hun var bl.a. redaktør for studiebladet Kandestøberen, ligesom hun arbejdede som studentermedhjælper på Jyllands-Posten. I sidste ende var det dog ikke journalistikken, der blev Mette Lykkes levevej. Hun blev nemlig ansat som managementkonsulent i konsulentvirksomheden McKinesey, hvor kun mødte to personer, der skulle blive afgørende for fremtiden.
Mette Lykke virksomheder: Idéen til Endomondo
Hos McKinesey mødte Mette Lykke kollegaerne Christian Birk og Jakob Jønck, der også gik med iværksætterdrømme i maven. Trekløveret arbejdet godt sammen, og ved lidt af en tilfældighed blev de sporet ind på muligheden for at lave en motions-app baseret på GPS-teknologi. I et interview med Alt for damerne har Mette Lykke fortalt om grundstenen til Endomondo:
”Christian eller Jakob kendte en fyr, som arbejdede med bilflådestyring via GPS, hvilket betyder, at man via GPS kan følge og overskue, hvor de forskellige biler i flåden er. Og jeg tror egentlig, at ideen udsprang af det. Vi kom til at tale om, hvordan den teknologi kunne bruges til sportsrelaterede formål og til at gøre motion sjovere. Og så udviklede det sig derfra”
Det skal være sjovt at motionere
I 2007 forlod Mette Lykke, Christian Birk og Jakob Jønck alle de trygge rammer hos McKinesey for at forfølge iværksætterdrømmen. Planen var at skabe en universel trænings-app, der kunne registrere løbe-, cykel- og gåture via GPS. På denne måde kunne brugerne samle træningsresultaterne ét sted, ligesom de kunne sammenligne med sig selv og andre. Håbet var at gøre det sjovere at dyrke motion.
Iværksætterlivet var dog ikke en dans på roser. Det krævede hårdt arbejde, og så skulle der investeres mange ressourcer i at overbevise folk om idéen bag Endomondo. Som Mette Lykke fortæller: ”Nogle troede ikke på, at der ville komme GPS i mobiltelefonerne, hvilket er en forudsætning for, at mobilen kan spores. Andre troede ikke på, at folk ville tage deres mobiler med ud at motionere”
En verdensomspændende succes
For at Endomondo skulle blive en succes, var man afhængig af ny teknologi samt ændrede vaner hos forbrugerne. Der skulle GPS i mobilerne og så skulle folk tage mobilen med på løbeturen. Den nye teknologi blev hurtigt udbredt, og efterhånden begyndte man at have mobiltelefonen med sig alle steder. Det helt store gennembrug for Endomondo kom i 2010, hvor virksomheden deltog ved verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, i Barcelona. Her lykkedes det for alvor at slå dørene ind til det store marked, og efterfølgende valgte Google Endomondo som en af de 12 bedste apps til Android.
Den nye app blev hurtigt populær, og snart havde Metta Lykke og co. mere end 20 millioner brugere. Mette Lykke fungerede som administrerende direktør for Endomondo frem til 2015, hvor virksomheden blev solgt til amerikanske Under Armour for omkring en halv milliard kroner. Herefter fortsatte hun som direktør under den nye ejer. I sidste ende trak iværksætter-projektet dog mere i hende, og i 2017 blev hun en del af den nystartede virksomhed, Too Good To Go på Amager.
Too Good To Go
Too Good To Go er en app, der forbinder kunder med restauranter og butikker, som ligger inde med mad, der ikke er blevet solgt. På denne måde er formålet at begrænse madspild, hvilket passer perfekt ind de aktuelle samfundstendenser. App’en kan altså hjælpe til at vi får mest muligt ud af jordens sparsomme ressourcer, ved at overskudsvarer ikke ryger i skraldespanden men finder vej til forbrugerne (som samtidig kan købe varerne til en god pris).
Virksomheden blev startet i 2015 af Brian Christensen, Thomas Bjørn Momsen, Stian Olesen, Klaus Bagge Pedersen og Adam Sigbrand, mens Mette Lykke blev indsat som CEO i 2017. På blot fem år har virksomheden spredt sig til mange forskellige markeder, og har fået 32 millioner brugere verden over. Fra 2016 til 2021 har Mette Lykke desuden være en del af bestyrelsen hos forlaget Gyldendal.
Succes kræver vilje
Med sit engagement på den danske erhvervsscene har Mette Lykke været et forbillede for mange kvindelige iværksættere, og i 2013 modtog hun "Kvindelige Virksomhedsejeres Inspirationspris". Men hvordan arbejder en dedikeret iværksætter så, for at hun opnår sine mål? Det kommer Mette Lykke ind på i interviewet med Alt for damerne:
”Jeg laver en liste, går i gang og så er der ikke så meget hyggesnak. Når jeg har opgaver, fokuserer jeg 100 procent på dem. Jeg bliver helt grebet af dem og viljen til at løse eventuelle problemer […] De fleste forretningsmodeller i dag, især inden for it, kræver ikke så stor en økonomisk investering fra begyndelsen. Så kan man give ideen seks eller 12 måneder uden løn. Og fungerer det ikke, kan man altid trække stikket. Jeg synes ikke, at det er så stort et spring, eller at jeg er særligt modig”
Skal kunne stå inde for produktet
Det handler dog ikke kun om big business – man skal nemlig også kunne se sig selv i øjnene. Derfor gælder det om at vælge projekter, som man kan se sig selv i. Sådan havde Mette Lykke det med Endomondo, der har ændret livet for tusindvis af brugere, og se samme kan man sige om Too Good To Go, der kan hjælpe med at begrænse overforbrug:
”Jeg kunne aldrig arbejde i et firma, hvor jeg ikke kunne stå inde for produktet. Og hvis det udelukkende var penge, der drev mig, skulle jeg være blevet i konsulentbranchen. Så ville jeg, hvis alt var gået vel, måske være på partnerniveau nu. Og det er et vellønnet job” fortæller Mette Lykke, der i dag på Frederiksberg med sin mand og to børn.
Se alle Mette Lykkes forbindelser i erhvervslivet her